Saturday, September 5, 2009

Orang bukan Islam menggunakan alasan azan

Orang bukan Islam di Semenanjung Tanah Melayu menggunakan alasan bahawa mereka boleh bertoleransi dengan laungan azan 5 kali sehari untuk mereka mahu orang islam bertoleransi pula dengan amalan-amalan mereka yang mengganggu masyarakat Islam.

1. Nampaknya orang bukan Islam tidal sedar atau pura-pura tidak sedar bahawa laungan azan telah ujud beratus tahun di Semenanjung Tanah Melayu sebelum kedatangan orang India dan Cina ke sini. Merekalah yang seharusnya menghormati keadaan asal ini di Tanah Melayu, bukan mahukan keadaan asal diubah untuk menghormati kehadiran mereka pula. Mereka seharusnya diajar dengan sejarah kedatanganh mereka kesini supaya mereka tidak kurang ajar. Kalau mereka tidak suka dengan laungan azan, mereka boleh berambus ke India atau Cina, sama seperti mereka datang dari sana dulu ke Nusantara ini.

2. Oleh kerana itu, mereka tidak boleh menggunakan alasan laungan azan untuk menerapkan amalan mereka yang mengganggu masyarakat Islam

3. Kita dapati, orang Hindu dan Cina tidak suka apabila ada pendatang asing yang dari Bangladesh, Pakistan, Myanmar, Vietnam datang ke malaysia yang mengganggu kehidupan orang India di sini. Separtutnya mereka sedar, begitulah rasanya orang Islam terhadapo kehadiran orang India yang berasal dari india dulu.

No comments:

Post a Comment